SAMBAL GEPREK SEDAP - HASLIZA SAYANG HASLIZA SAYANG: SAMBAL GEPREK SEDAP

Sunday, December 11, 2022

SAMBAL GEPREK SEDAP

 Mana la tak cair bila dengar puji pujian dari si mulut manis, Awaatif. 


Sambil makan, sambil tanya bakpo sedap sangat nasi ni. Hahahaha. Ayam goreng dengan sambal geprek je pun.


Pagi tadi duk layan video masakan dengan anak-anak. Lepas tu kan main semangat kakak Aimi suruh masak sambal. Semangat nak masak sama-sama tu yang penting.


Nasib baik kedai runcit depan rumah ni je. Beli lada besar merah, lada burung, tomato.  Masak banyak-banyak wat stok. Menjadi juga resepinya. 


Sekarang ni, resepi dihujung jari je. Rajin dengan tak rajin je google. Dulu-dulu punya la susah nak ingat resepi. Apatah lagi nak masak macam-macam menu.


Kalau bakal pasangan dah pandai masak, itu bonus. Kalau tak pandai, boleh belajar dan tambah ilmu dari masa ke semasa. Alaaa makan nak untuk hidup je pun.


Sekiranya ada perbezaan cara masak dan resepi, raikan sahaja. Hormat sahaja bagaimana cara dan resepi. Apa yang penting, bersih dan halal.


Jangan jadi macam che kak. Nak goreng ikan rebus untuk mak mentua pun boleh jadi anxiety weii🤣🤣😝😝.


Sejujurnya, che kak mula kahwin, memang tak pandai masak. Banyak belajar dengan suami. Sekarang ni , google je. Try and error. Suka juga belajar dengan rakan-rakan. Belajar je, buatnye tidak. Hahaha.


Teringat pula masa program support group tahun bila ntah. Dah lupa. 


Masa tu jemput cikgu MARA buat demonstrasi masak pizza kampung dengan puding kek. Masak menu mudah je dengan bahan-bahan dan peralatan yang ada di rumah je. Sebab nak peserta-peserta enjoy dan tak rasa susah nak buat.


Kalau ikutkan ramai je yang tahu resepi tu hah. Tapi ada peserta asyik menyampuk nak bagitau cara-cara dia je. Macam dia je yang  masak dengan cara yang betul.


Akhirnya cikgu MARA tegur la peserta tu. Pointnya hormat je la apa yang orang nak ajar. Lagipun free je dan lebih kepada nak suka suki support group je.


Eh panjang pula melalutnya. Asalnya kembang hidung setaman kena puji dengan budak kecik ni je.🤣🤣

No comments:

Post a Comment

HASLIZA SAYANG © . Designed by MaisarahSidi.com