PERSOALAN JODOH - HASLIZA SAYANG HASLIZA SAYANG: PERSOALAN JODOH

Saturday, July 13, 2019

PERSOALAN JODOH

Jodoh di tangan Tuhan. Tapi sebagai manusia, kita perlu ikhtiar, doa dan tawakkal pada Allah. Nak cari jodoh yang sempurna memang sukar. Sentiasalah solat hajat dan istikharah agar Allah kurniakan jodoh yang baik untuk kita. 

Bercinta dengan orang lain, bertunang dengan orang lain, berkahwin dengan orang lain, dapat jodoh lain walaupun dah berkahwin. 

Seandainya tiada jodoh, jangan disimpan dendam. Jangan dibalas dendam. Jangan dibuat musuh perang dunia ke lapan. Move on. Bunga bukan sekuntum, kumbang bukan seekor. 

Apabila kita dapat jodoh, jangan mengharapkan pasangan kita sempurna sebagaimana impian kita. Sepanjang mengemudi alam rumahtangga  itu adalah proses pembelajaran. 

Pada zaman ini, jangan impikan pasangan kita seperti Siti Khadijah. 

Selain perhubungan suami isteri, anggaplah pasangan kita sebagai sahabat. Sahabatkan tempat kita meluahkan perasaan suka duka. 

Jaga maruah pasangan kita. Jaga aib pasangan masing-masing. Baik buruk pasangan kita, kita yang lebih tahu.

Kalau perlu luahkan perasaan, carilah insan yang benar-benar mampu jaga amanah. Lumrah kita sebagai manusia, nak juga ada orang dengar luahan hati kita.

Seandainya jodoh terputus di tengah jalan, simpan elok-elok buku cerita lama. Teruskan hidup masing-masing. Kalau tak mampu jadi seperti keluarga besar Norman Hakim, jangan jadi seperti artis Indonesia yang mengaibkan bekas isteri. 

Rumahtangga mana yang tak dilanda ujian. Pasangan mana yang tak diuji. 

Che kak tak pandai nak bagi nasihat rumahtangga. Che kak sedar diri, che kak bukan isteri yang baik. Cuma che kak bernasib baik dapat suami yang baik.













No comments:

Post a Comment

HASLIZA SAYANG © . Designed by MaisarahSidi.com