WAJARKAH LABEL SESEORANG SEBAGAI AHLI SYURGA DAN NERAKA - HASLIZA SAYANG HASLIZA SAYANG: WAJARKAH LABEL SESEORANG SEBAGAI AHLI SYURGA DAN NERAKA

Saturday, July 13, 2019

WAJARKAH LABEL SESEORANG SEBAGAI AHLI SYURGA DAN NERAKA

Siapakah kita untuk melabelkan seseorang itu sebagai ahli syurga atau neraka?

Syurga atau neraka, hanya Allah yang menentukan. Kita masuk syurga, bukan kerana banyaknya timbangan pahala kita. Tapi kerana rahmat dan redha Allah. Kalau nak kira dengan timbangan amalan kita, memang tak lulus.

Begitu juga dengan ahli neraka. Siapa kita nak tentukan dia adalah ahli neraka? Mungkin akhir hayatnya, dia sempat bertaubat pada Allah dan Allah telah menerima taubatnya.

Berbeza dengan kita? Kita dah bertaubat ke dengan dosa-dosa kita? Sebagai manusia, kita adalah pendosa. Tiada yang suci tanpa  dosa. 

Rasulullah yang Allah dah janjikan syurga pun, sentiasa bertaubat. 

Allah dah bagi panduan untuk kita mendapatkan rahmat dan redha Allah. Ikut sahaja suruhanNya dan tinggalkan laranganNya.

Kalau tersalah langkah,  mohon keampunanNya. Kalau ada dosa dengan manusia, pandai-pandai la kita mohon maaf.

Gelaran ustaz, ustazah, ulamak, pegawai agama, menteri agama, imam, PU, ketua agama dan apa sahaja gelaran yang membawa imej Islamik, bukanlah tiket ahli syurga. Bahkan lagi berat tanggungjawab dan amanah yang kena pikul untuk mengajak dan menyampaikan dakwah Islamiyyah.

Namun begitu, kita sebagai orang biasa yang kurang ilmu agama, sejauh manakah usaha kita untuk mencari ilmu agama? 

Kita tahu dosa tidak menutup aurat dengan tidak sempurna. Kita kutuk mereka. Kita label mereka sebagai ahli neraka. Tapi apakah usaha kita terhadap mereka? Adakah kita mengajak mereka menutup aurat dengan penuh hikmah? Adakah kita hadiahkan mereka kain tudung dan pakaian yang menutup aurat dengan sempurna? 

Kita tahu dosa mencuri. Tapi apakah usaha kita untuk mendekati dan menasihati mereka tentang dosa mencuri? Apakah usaha kita untuk membantu mereka supaya tidak lagi menjadi pencuri? 

Kita melihat mereka solat jemaah di masjid setiap waktu. Kita anggap mereka ahli syurga. Tapi tanpa kita sedar, dia telah menganiayai isteri dan anak--anaknya dengan tidak memberi nafkah. Bahkan, dia telah membuat aniaya pada seseorang iaitu dengan sengaja tak bayar hutang orang.

Kita rasa diri kita baik sangat. Tapi pada masa yang sama, kita buang sampah melalui tingkap sehingga mengganggu pemandu lain. Pada masa yang sama, kita membazir makanan kat majlis kenduri. 

Kita rasa kita ahli syurga. Pada masa yang sama, kita lukakan hati ibu kita dengan tutur kata dan perbuatan kita.








No comments:

Post a Comment

HASLIZA SAYANG © . Designed by MaisarahSidi.com