BAGAIMANA NAK MOTIVASIKAN DIRI APABILA KITA RASA DOWN DENGAN KERJA - HASLIZA SAYANG HASLIZA SAYANG: BAGAIMANA NAK MOTIVASIKAN DIRI APABILA KITA RASA DOWN DENGAN KERJA

Wednesday, January 8, 2020

BAGAIMANA NAK MOTIVASIKAN DIRI APABILA KITA RASA DOWN DENGAN KERJA

Walaupun tahun 2020 tiada motor dan kereta terbang seperti dalam filem Judge Dredd lakonan 'Rambo', tapi kita sebagai sumber tenaga manusia dalam sektor pekerjaan, dah macam robot. 

gambar hiasan sahaja

Tak tahu la apa yang nak dikejar dengan pekerjaan sekarang ni. Tak tahu la apa yang nak dicapai sebenarnya. Kita kerja untuk siapa sebenarnya? Hamba kerja bagaikan tiada noktah. 

Stress kan hadap kerja yang kita anggap sangat membebankan.

Walaupun kita mengeluh dengan tugas-tugas yang tak masuk akal, namun kita boleh mengatasi dengan memotivasikan diri sendiri.

gambar hiasan sahaja

Bagaimana nak motivasikan diri sendiri? Macam-macam dah kita hadir kursus motivasi, tapi kesudahannya jadi 'roti basi' juga.

Ingat! Sape yang minta kerja sebenarnya? Kita sendiri kan yang terhegeh-hegeh isi borang jawatan kosong la, online la, SPA 8 la. Kita sendiri kan yang hadir temuduga dengan harapan agar dapat kerja.

Takde pun mana-mana majikan yang terhegeh-hegeh merayu-rayu suruh kita kerja dengan company swasta atau kerajaan. 

Apabila dapat kerja, bersyukurlah. Ramai lagi orang nak kerja. Tapi rezeki telah berpihak pada kita. 

Apabila dapat kerja, kita banyak songeh la pulak. Macam-macam kita kutuk majikan dan tempat kerja kita. Nak kutuk pun kutuk la. Kerja dan tanggungjawab kita tu kena hadap juga.

Kalau tak suka dengan kerja dan tugas kita, mohon resign. Takde sape yang nak halang kita berhenti kerja. Takde sape pun yang akan menangis apabila kita berhenti kerja.

Ingat senang ke nak cari kerja dan buat company sendiri. Ingat senang ke nak wujudkan jabatan kerajaan sendiri?

Oleh sebab kita nak duit gaji untuk tampung perbelanjaan kita, maka kita kena juga jalankan tugas dan amanah kerja kita dengan penuh dedikasi bukan daddykasi.

Tapi sebelum nak berhenti kerja, pastikan kita ada duit yang mencukupi untuk tujuh keturunan. Maklum la zaman sekarang susah nak dapat kerja.


gambar hiasan sahaja

Adakah sumber gaji kita ni berkat?

Pekerjaan kita memang dah halal, tapi adakah berkat? Adakah berkat untuk dibelanjakan kepada ahli keluarga kita? Adakah selamat darah daging anak-anak dan isteri atau suami kita daripada dibakar api neraka? Tatap lah wajah anak-anak kita. 

Apabila kita diberi gaji atas asbab amanah dan tanggungjawab, maka kaki kanan dalam neraka, kaki kiri dalam penjara. Takde maknanya erti pahala apabila kita culas dengan tugas yang diamanahkan. Pahala adalah apabila kita buat kerja melebihi gaji yang diberikan.

Macamana kita nak gaji yang berkat apabila asyik culas buat kerja yang diamanahkan. Macamana nak berkat kalau kita asyik mengamalkan budaya 'bangau oh bangau'. 

Habis tu, kita kena hadap je la segala kerja-kerja yang semakin mengarut? Mmm ye kena hadap juga la. Lagipun siapa kita nak buat jabatan kerajaan sendiri. Nak buka syarikat sendiri, mampu ke kita? 

Jangan lupa Allah tempat kita mengharapkan agar semua urusan kita dipermudahkan. Jaga Allah. Apabila kita jaga Allah, Insya Allah semua urusan kita akan dipermudahkan. Percayalah!

gambar hiasan sahaja

No comments:

Post a Comment

HASLIZA SAYANG © . Designed by MaisarahSidi.com