CARI ISTERI ATAU TUKANG MASAK? - HASLIZA SAYANG HASLIZA SAYANG: CARI ISTERI ATAU TUKANG MASAK?

Monday, May 29, 2023

CARI ISTERI ATAU TUKANG MASAK?

Apabila dapat bakal isteri/isteri yang pandai memasak itu adalah bonus. Tak perlu sindir menyindir kalau mas kahwin atau hantaran mahal-mahal tapi tak pandai masak.

Nak cari isteri bukan nak cari tukang masak atau maid, hokeyyy.
Kalau isteri pandai masak dengan cara dia, tapi nak juga masakan ikut tekak suami, haaa camne pulak tu. Nak kena masak ikut cara mak dia la. Ikut cara keturunan nenek moyang dia la.
Kalau tak pandai masak, zaman sekarang ni lagi senang nak belajar masak. Video masakan berlambak kat media sosial.
Tak payah nak demand bakal isteri atau menantu kena pandai masak. Masak dan makan sekadar untuk tak mati kebuluran je.
Che kak masa kahwin lagi la tak pandai nak masak. Bukan mak tak pernah ajar. Tapi tu lah banyak malas. Haha.
Tapi suami che kak pandai masak. Nasib baik la masa kahwin dulu takde letak syarat bakal menantu kena pandai masak. Tak kahwin la aku jawabnya. Haha.
So far, alhamdulillah. Sekarang ni setakat nak masak untuk anak-anak boleh la walaupun takde keyakinan nak masak dan jamu untuk orang lain.
Tak pandai pun, cubalah ikhtiar belajar. Masak la untuk anak-anak. Kita juga seronok dengar kalau anak-anak puji kita masak sedap.



Che kak belajar sesuatu. Kau pandai masak macamana pun, kau tak mampu nak puaskan hati semua orang. Pasti akan ada orang komen masak masin la, tawar la, tak sedap la. Bla bla bla bla. Kena potong sayur gitu la gini la, bawang kena potong serong la senget la, kena letak serai la itu la ini la.
Sebab tu kot Islam ajar kalau makan yang tak kena dengan selera kita jangan kutuk makanan.
Pepatah mengatakan ikat perut suami, memang takleh nak guna dah. Sebab isteri yang pandai masak dan jaga makan suami pun, kalau dia nak cari wanita lain, dia akan cari juga. Biasanya yang setia dengan isteri-isterinya ke akhir hayat tu sebab dia ada kesedaran untuk menjaga amanahnya.

No comments:

Post a Comment

HASLIZA SAYANG © . Designed by MaisarahSidi.com