KOMITMEN KEWANGAN - HASLIZA SAYANG HASLIZA SAYANG: KOMITMEN KEWANGAN

Sunday, July 10, 2022

KOMITMEN KEWANGAN

 Bila orang tengok kita ni keje laki bini, orang ingat kita ni banyak duit. Komitmen setiap orang tak sama. Walaupun ada orang hidup bujang, kita mana tau dia punye komitmen. Mungkin dia la tulang belakang keluarga sara ibubapa dan adik-adik yang masih sekolah.

So, jangan nampak poket orang sebagai  duit kecemasan untuk back up korang pula.

Alhamdulillah syukur sebab ada kerja gaji bulanan. Cukup bulan dapat gaji.
Walaupun kerja rasa macam nak mati, stress hadap macam-macam karenah manusia, namun bila dapat gaji rasa sejuk  mata memandang rm di online banking😁.

Kerja apa yang tak stress. Semua kerja mendatangkan stress walaupun kerja sendiri. Tapi kita kena ingat, kita cari rezeki untuk tampung sara hidup kita dan keluarga. Kos hidup sangat tinggi. Nak tak nak kita kena usaha juga bekerja. Tak leh nak harap kat pasangan kita je yang bekerja.

Dapat gaji, pandai-pandai la nak urus duit tu macamana. Ikut periuk kita besar mana. Tengok apakah keutamaan dan keperluan untuk keluarga. Nak reward diri pun, reward la. Takde sape pun yang nak marah.

Makan kat luar jarang sangat sebab nak berjimat cermat melainkan nak rai sesuatu, memang bawa anak-anak makan kat luar.

Bayar bil setiap bulan untuk elakkan tunggakan. Kalau dah tertunggak memang rasa sakit la nak bayar sedebuk.

Dapat gaji, beli barang dapur siap-siap untuk sebulan.  Malu kat orang nak bagitau kita takde duit nak beli barang dapur. Nanti orang kata, eh keje gaji ribu-ribu, takde duit nak beli lauk?

Che kak sedar diri ada anak 7 nak kena jaga keperluan depa. So, awal-awal lagi kami laki bini ni simpan sikit-sikit untuk belanja raya dan buka sekolah. Usaha juga supaya dapat bayar yuran pada awal sekolah sebab tak nak anak malu.

Kalau takde duit, elakkan sama sekali  bagitau kat mak bapak. Kesian kat diorang. Diorang dah susah payah zaman dulu-dulu, takkan bila kita dah besar bapak, kita nak susahkan hati mereka lagi dengan masalah kewangan kita.

Che kak rasa sangat syukur sebab adik che kak bukan jenis sikit-sikit pm, sikit sikit pm pinjam duit. Kalau pinjam pun cepat bayar. Tapi sekali sekala tu kalau ada rezeki lebih, belanja juga adik-adik. Kalau memerlukan pertolongan, tetap juga usaha bantu ikut kemampuan kita.

Walaupun mereka takde kerja tetap, tapi mereka usaha cari rezeki dengan kemahiran dan peluang  yang ada. Sikit pun tak pernah susahkan che kak. Sebab depa pun tahu kakak dia ada anak ramai🤭. Trademark moklong anok ramai.  Che kak kagum juga diorang siap buleh bagi duit belanja kat ma pula.

Kalau ada sesiapa yang nak pinjam duit dengan jumlah yang banyak, sorry to say la memang che kak tak bagi dah. Perit sangat-sangat. Kita tolong bukan sebab kita ada duit tapi kita kesian. Baik kita simpan untuk kecemasan kita. Ye lah, time kita nak duit kita balik, ada ke depa nak bayar balik?



19 April 2022

No comments:

Post a Comment

HASLIZA SAYANG © . Designed by MaisarahSidi.com